‘Ik heb goed contact
met de leerkrachten’

‘Ik heb goed contact
met de leerkrachten’

Als school kun je niet zonder betrokken ouders. Jacco Hammer is een van hen. Hij is lid van de medezeggenschapsraad en heeft zodoende een goed beeld van het reilen en zeilen op de Zevensprong. ‘Het is een grote school, maar ik vind het heel overzichtelijk en veilig voor jonge kinderen. Die merken er niets van dat het zo groot is!’
‘Als je je kinderen naar school brengt, heb je even de mogelijkheid om met de juf of meester te praten. Niet heel uitgebreid natuurlijk, want het is best even hectisch zo vlak voordat de school begint. Maar als er iets is en je de leerkracht even iets uitgebreider wilt spreken, kun je dat wel even aankaarten.’

Parro

‘Wat ook heel handig is: Parro. De leraren gebruiken dit communicatiesysteem om allerlei leuke en nuttige informatie te sturen. Zo word je als ouder op een leuke toegankelijke manier betrokken bij wat er in de klas gebeurt. Het oefenen van bepaalde klanken, bijvoorbeeld. Daar kun je dan thuis ook weer op inspelen, als je daar behoefte aan hebt.’

Persoonlijk gesprek

‘Via Parro wordt er ook wekelijks een nieuwsbrief gestuurd, krijg je een berichtje als de juf ziek is en dat er een andere juf voor de klas staat. En je kunt als ouder ook buiten de groep om een persoonlijk gesprek plannen met de leerkracht. Ideaal.’
Image

“Ouders worden actief betrokken” - Jacco

Image

Kennismaken

‘Verder vinden er een paar keer per jaar oudergesprekken plaats. Aan het begin van het jaar, zodat je kennis kunt maken met de nieuwe juf of meester en over je kind kunt vertellen. In de loop van het jaar heb je weer een gesprek waarin je de ontwikkeling van je kind bespreekt.’

Veiligheid

‘De Zevensprong is een grote school maar tegelijkertijd heel compact. De kleuters hebben een eigen ingang, dichtbij de uitgang. Zij hoeven niet de hele school door als ze naar hun klas gaan. Groep 4 en hoger heeft boven een lokaal. Het mooie is dat kinderen beslist geen nummer zijn op deze school. Er is geen kind dat onopgemerkt blijft!’
Image

Betrokken

‘Als ouder word je op verschillende manieren betrokken bij school. Er wordt veel georganiseerd voor kinderen; uitstapjes naar het bos of het theater, bijvoorbeeld. Daar zijn dan ouders voor nodig om te rijden en een groepje te begeleiden. Of bij het maken van kerststukjes, er wordt veel ondernomen op school.’

Talenten benutten

‘Ik vind het als ouder fijn om niet aan de zijlijn te blijven staan, maar betrokken te zijn wat er op de school van mijn kinderen gebeurt. De MR past bij mij en als iedere ouder nou iets doet waar hij of zij goed in is en blij van wordt, dan houden we met elkaar de school draaiende!’ (mail de MR)