Leren op je eigen manier

Leren op je eigen manier

Wat heeft dit kind nodig? Die vraag beantwoorden we als team voor iedere leerling op Het Mozaïek. Het resultaat? ‘Wij zien ieder kind en dagen hem of haar uit om het beste uit zichzelf te halen’, vertelt intern begeleider Sasja Dijkstra.
Image

Ieder kind in beeld

‘We brengen bij ieder kind zijn of haar niveau in beeld, zodat we weten welke instructie hij of zij nodig heeft en welk resultaat we kunnen verwachten. Heb je meer ondersteuning nodig of juist meer uitdaging? Dan bieden we dat.’

Directe instructie

‘We geven interactief les en betrekken alle kinderen bij de les. Overleggen met je schoudermaatje of het antwoord opschrijven op een wisbordje zijn leuke manieren om te checken of kinderen de stof snappen. In onze lessen hebben we ruimte ingepland voor extra ondersteuning en uitdaging. Je mag hier leren op een manier die bij jou past.’
Image

‘We hebben ieder kind goed in beeld’ - Sasja

Image

Doelgericht

‘We werken heel doelgericht: wat heb jij nodig om jouw doel te bereiken? Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, krijgen de stof extra uitgelegd en krijgen voldoende tijd om te oefenen. Dat doen ze voor taal en rekenen ook met het digitale programma Snappet (groep 4 tot en met 8). Snappet verwerkt razendsnel de antwoorden en past de stof hier ook op aan. Zo krijgt ieder kind onderwijs op maat. Onze leerkrachten krijgen hulp van een leraarondersteuner en onderwijsassistent. Zij gaan met kinderen individueel of in kleine groepjes aan de slag.’

Levelwerk

‘Kinderen die minder uitleg en herhaling nodig hebben, kunnen sneller aan de slag. We bieden meer- en hoogbegaafde kinderen verdiepend en verrijkend werk aan met Levelwerk en we hebben vanaf groep 5 wekelijks de Huygensklas. In de Huygensklas werken kinderen van de Regenboog, de Richtingwijzer en het Mozaïek samen. In deze klas willen we kinderen die extra uitdaging nodig hebben een passend aanbod geven.’
Image
Image

Onderbouwd

‘Als je net bij ons op school komt als 4-jarige leer je vooral door te spelen. Wij gebruiken hiervoor de kleutermethode Onderbouwd. In deze methode zit alles wat kinderen in groep 1 en 2 willen leren. Letters leer je met Arie de Letterkanarie of woorden leren met Wim de Spin. Of je nu in groep 1 zit of in groep 8: we kijken altijd naar wat een kind nodig heeft. Het resultaat? Kinderen die met plezier naar school gaan!’